Proslov:

Další cesta na křídlech směřuje na osrovní stát Maltu. Skládá se z ostrovů Malta a Gozo. Fotogalerii připravím na tomto webu.
Rekapitulace nákladů:
Letenky WizzAir 2x 2030,- Kč
Půjčovna aut Budges: 4x 500,- Kč
Hotel Qawra se snídaní: 3x 1350,- Kč
Parkování u letiště Budapešť: 500,- Kč na 5 dní
SR vignette: 270,- Kč a HU vignette: 250,- Kč
Trasa celkem: 3.556km. Letecká společnost: Wizz Air.

Den 1. (17.6.2016) – Odjezd na letiště

jízda celkem ... 440 km
S PŘEDSTIHEM VYJÍŽDÍME Z ČESKÉ TŘEBOVÉ AUTEM V PÁTEK VE 12:30 SMĚR MAĎARSKO. SICE ODLÉTÁME AŽ V SOBOTU DOPOLEDNE, ALE ALESPOŇ NEBUDEME CESTOU OMEZOVÁNI A BUDEME SI MOCI VÝLET LÉPE UŽÍT. ODLET JE TENTOKRÁT Z LETIŠTĚ V BUDAPEŠTI. SPOLEČNOST WIZZAIR NA MALTU Z PRAHY PROSTĚ NELÉTÁ A OSTATNÍ TO MAJÍ DRAŽŠÍ.
LETENKU JSME SI POŘIZOVALI S MĚSÍČNÍM PŘEDSTIHEM, BYLA ZA VELICE PĚKNOU CENU. CELKEM JSME ZAPLATILI 4060 KČ ZA DVĚ LETENKY S CESTOU TAM I ZPÁTKY VČETNĚ ZAVAZADEL I NÁMI ZVOLENÝCH SEDADEL SAMOZŘEJMĚ PĚKNĚ VPŘEDU A U OKNA. DÁLE JSME SI PŘES INTERNET ZAPLATILI DÁLNIČNÍ ZNÁMKU PRO SLOVENSKOU I MAĎARSKOU DÁLNICI. OBJEDNALI HOTEL PŘES BOOKING A ZAJISTILI PARKOVÁNÍ NA LETIŠTI A MOHLO SE VYRAZIT. PLÁNOVANĚ JSME PŘEJELI HRANICI NA SLOVENSKO A DÁL PO DÁLNICI NA BRATISLAVU A SMĚR MAĎARSKO. KOLEM OSMÉ VEČER JSME ZŮSTALI NA POSLEDNÍ ČERPACÍ STANICI PŘED LETIŠTĚM. BYLA ZDE JEDNODUCHÁ RESTAURACE S OBČERSTVENÍM A PARKOVÁNÍ BYLO DOSTATEČNĚ VZDÁLENO OD DÁLNICE TAK, ABY SE DALO V KLIDU PŘESPAT.

ODKAZ NA NÁKUP SLOVENSKÉ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

ODKAZ NA NÁKUP MAĎARSKÉ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY

Den 2. (18.6.2016) – Přelet na Maltu

vzdálenost na letiště ... 450 km
let ... 1346 km
jízda po Maltě ... 30 km
RÁNO JSME SI PŘISPALI A UŽ BYLO SLUNÍČKO VYSOKO NA OBLOZE, KDYŽ JSME SE VYKLUBALI Z AUTA. DALI JSME SI SNÍDANI A VYJELI JSME. VZDÁLENOST 10 KM BYLA PO DÁLNICI V MŽIKU UJETA A MOHLI JSME ZAPARKOVAT NA PARKOVIŠTI HNED VEDLE LETIŠTĚ. ZDE SE NÁM VŠAK NEODAŘILO POUŽÍT VYTIŠTĚNÝ KUPON S ČÁROVÝM KODEM NA PŘEDPLACENÉ ZAPARKOVÁNÍ A MUSELI JSME SI NECHAT VYJET DALŠÍ PARKOVACÍ LÍSTEK. ZAPARKOVALI JSME, MÍSTA BYLO DOSTATEK I V BLÍZKOSTI BRÁNY. VZALI ZAVAZADLA A PŘEMÍSTILI SE DO LETIŠTNÍ HALY. ZDE JSME SI PROVEDLI TEPRVE KOMPLETNÍ KVALITNÍ OČISTU NA TOALETÁCH LETIŠTĚ. PROHLÉDLI JSME SI PRO ZAJÍMAVOST OBA HLAVNÍ TERMINÁLY A ŠLI NA KONTROLU. V ODBAVENÉM PROSTORU JSME POČKALI NA LAVIČKÁCH NA URČENÍ ODLETOVÉ BRÁNY A POTÉ BEZ PROBLÉMŮ SEDÍME V LETADLE. LETECKÁ SPOLEČNOST NASADILA NA TENTO LET NOVÝ AIRBUS A321 A MY MÁME ZPESTŘENÍ. LETENKY NA LET W6 2495 BYLY ZŘEJMĚ VYPRODÁNY DO POSLEDNÍHO MÍSTA.
Ostrov Malta
PODLE PLÁNU SE VE 12.35 ODLEPUJEME OD ZEMĚ A ZA NECELÉ DVĚ HODINY JSME NA LETIŠTI V MĚSTĚ LUQA NA OSTROVĚ MALTA.
JE ODPOLEDNE A NA MÍSTĚ JE PŘÍJEMNÉ POCITOVÉ TEPLO. RYCHLÝ VÝSTUP Z LETADLA A ZA CHVÍLI JSME JIŽ V LETIŠTNÍ HALE. MUSÍME SE TU ROZKOUKAT. CHVÍLI JSME HLEDALI PULT S PŮJČOVNOU AUT, A TO SPOLEČNOST BUDGET. NA INFORMACÍCH SE DOZVÍDÁME MÍSTO, KDE JE NAJDEME, A UŽ VYŘIZUJEME FORMALITY. S KLÍČKEM PŘECHÁZÍME NA PARKOVIŠTĚ PŘED LETIŠTĚM, PŘESNĚ PODLE SMĚROVEK A POKYNŮŮ PANÍ U PULTU. PODLE ČÍSLA JSME SI NAŠLI NAŠE PARKOVACÍ MÍSTO A NASKLÁDALI ZAVAZADLA DO AUTA, MEZITÍM PŘIŠEL PORTÝR, PROVEDL KONTROLU A PŘEDÁVÁME SI POTVRZENÉ PAPÍRY O ZNAČKÁCH NA KAROSERII, KTERÉ ŽÁDNÉ NEJSOU. KDE BY SE TAKY VZALY, KDYŽ JE TO SKORO NOVÉ AUTO. A SEDÁM SI ZA VOLANT, KTERÝ TU NA MALTĚ MAJÍ VPRAVO. PEDÁLY, BLINKRY A ŘAZENÍ JE STEJNÉ JAKO U NÁS, TAK ALESPOŇ TO.
A ZAČÍNÁ PRAVÁ ZÁBAVA. POMALU S ROZMYSLEM ŘADÍM ZPÁTEČKU, DOLEVA SE NEOTÁČÍM, TO MI PROSTĚ NEJDE, COUVÁNÍ NA ZRCÁTKA, ŠUP DO ULIČKY A PAK I POMALU DOPŘEDU. VYJÍŽDÍM PŘES ZÁVORU PARKOVIŠTĚ DO SKUTEČNÉHO PROVOZU. PO PĚTADVACETI LETECH ŘÍZENÍ A UJETÝCH TÉMĚŘ 1.000.000 KM SE JEDE ZNOVU JAKO POPRVÉ. PRVNÍ SILNICE JE JEN JEDNOSMĚRNÁ S DVĚMA PRUHY, POKRAČUJEME DÁL KE KRUHOVÉMU OBJEZDU A DOSTÁVÁME SE NA MÍSTNÍ MALTSKOU DÁLNICI, DVA PRUHY JEDNÍM A DVA PRUHY DRUHÝM SMĚREM, MAXIMÁLNÍ RYCHLOST OMEZENA NA 80 KM/H, SOUSTAVA METRICKÁ A OSTATNÍ JE TAK NĚJAK V ŘÍŠI ZA ZRCADLEM. SKORO CELÁ CESTA VEDE PO TÉTO DÁLNICI, JEN OBČAS JÍ PŘERUŠÍ KRUHOVÉ OBJEZDY, TY CELKEM JEDNODUŠE PROJÍŽDÍM PO SMĚRU HODINOVÝCH RUČIČEK. A PO 25 KM CESTY Z DÁLNICE SJÍŽDÍM PŘED ČTVRTÍ QAWRA, TO UŽ JE VÝBĚŽEK PEVNINY DO MOŘE, KDE SE NACHÁZEJÍ JEN HOTELY A TURISTICKÁ LETOVISKA. JEŠTĚ DALŠÍCH PÁR KILOMETRŮ TOUTO ČTVRTÍ A PARKUJEME PŘED HOTELEM. NAŠLI JSME TO SNADNO I S PARKOVACÍM MÍSTEM HNED PŘED VCHODEM. CHECK-IN PROBĚHL V POŘÁDKU A ODNÁŠÍME ZAVAZADLA NA POKOJ. ZIMA TU TEDY NENÍ, VENTILÁTORY SE TOČÍ A I TAK JSME SE DOSTALI DO TEPLEJŠÍCH KRAJIN A TO BYL PŘECI ÚČEL VÝLETU.
JE KOLEM ČTVRTÉ HODINY ODPOLEDNE, JÍZDA BYLA DNES ZÁŽITEK A NYNÍ SI POTŘEBUJEME PROHLÉDNOUT OKOLÍ HOTELU. ZÍTRA BUDE NEDĚLE, A TAK SI RADŠI ZJISTÍME, JESTLI BUDOU NĚJAKÉ OBCHODY OTEVŘENÉ, TAKÉ SI POTŘEBUJEME UDĚLAT ZÁSOBY PITNÉ VODY NA DNES I NA ZÍTRA. ŽÁDNÉ ZBYTEČNOSTI SEBOU, JAKO JE JÍDLO A PITÍ, JSME DO LETADLA NETAHALI. VŠE SE TU DÁ PŘECI KOUPIT.
ULICE, NA KTERÉ JE NÁŠ HOTEL, JE PLNÁ RŮZNÝCH HOSPŮDEK, BARŮ A KRÁMEČKŮ S OVOCEM A ZELENINOU. JDEME ASI 400 METRŮ A DOSTÁVÁME SE NA AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ A HNED VEDLE JE I VĚTŠÍ OBCHOĎÁK, KDE SE DÁ PLATIT KARTOU. ZJIŠŤUJEME, ŽE OTEVÍRACÍ DOBA JE I V NEDĚLI, PROTO DNES KOUPÍME JEN MÍSTNÍ VÍNO, PIVO, SÝRY A SALÁMY NA ZÍTŘEJŠÍ VÝLET. NA POKOJI DÁVÁME VŠE DO LEDNICE A VYRÁŽÍME NA POBŘEŽÍ, TO JE VZDÁLENÉ JEN 200 METRŮ A DRUHÝM SMĚREM 300 METRŮ. PROCHÁZÍME ULIČKOU MEZI HOTELY A DOSTÁVÁME SE NA HLAVNÍ PROMENÁDU NA POBŘEŽÍ. PŘÍJEMNÝ MOŘSKÝ VÁNEK SI UŽÍVÁME AŽ DO ZÁPADU SLUNCE. SOBOTNÍ VEČER JE ATRAKTIVNÍ PRO VŠECHNY, JE VŠUDE PLNO, NA PROMENÁDĚ, V RESTURACÍCH, BARECH. VŠUDE HRAJE HUDBA A TANČÍ SE. MÍSTNÍ DĚLAJÍ PIKNIK NA PLÁŽI, GRILUJÍ A BAVÍ SE.
KDYŽ NA NÁS SEDNE PŘI OBCHŮZCE ÚNAVA, TAK ZAMÍŘÍME DO HOTELU.

Den 3. (19.6.2016) - Ostrov Gozo

jízda po Maltě ... 105 km
celkem ... 135 km
RÁNO JSME SI PŘISPALI, PŘECI JEN TU JE JINÝ ČAS VÝCHODU SLUNCE NEŽ U NÁS. SNÍDANI PODÁVAJÍ V PŘÍZEMÍ OD SEDMI. S PŮLHODINOVÝM ZPOŽDĚNÍM SNÍDÁME I MY. V NABÍDCE JSOU ŠVÉDSKÉ STOLY, VEJCE, SALÁMY, SÝRY, JOGURTY, MARMELÁDY, NĚKOLIK DRUHŮ PEČIVA, CROSSAINTY I ŘEZY. KÁVA, MLÉKO, ČAJ, DŽUS, PROSTĚ VŠE A PRO KAŽDÉHO. ZÁKLAD DNE NEODBÝVÁME A ČASU MÁME DOST. PO SNÍDANI BALÍME PITNOU VODU DO AUTA, FOTOBATOH I TAŠKU NA PLÁŽ A VYJÍŽDÍME NA CÍP OSTROVA, KDE SE POMOCÍ TRAJEKTU DOSTANEME NA MENŠÍ OSTROV ZE SOUOSTROVÍ MALTY. NA PARKOVIŠTĚ PŘED TRAJEKTEM SE DOSTÁVÁME TĚSNĚ PO DEVÁTÉ HODINĚ. CESTA VEDE ZASE PO HLAVNÍ DÁLNICI, KTERÁ JE SAMOZŘEJMĚ ZDARMA, JELIKOŽ JAKO JEDINÁ PROPOJUJE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ČÁSTI OSTROVA. ALE VRÁTÍM SE K TRAJEKTU, PŘIJÍŽDÍME NA VELKÉ PARKOVIŠTĚ A PODLE POKYNŮ SE ŘADÍME DO FRONT. AUT JE TU HODNĚ, JSME ZAPARKOVANÍ A ČEKÁME. PATNÁCT ČI DVACET MINUT JE NEJDELŠÍ PAUZA MEZI DVĚMA TRAJEKTY A TO NENÍ DLOUHO. A KDYŽ JSME SE SHÁNĚLI PO LÍSTCÍCH, TAK JSME SE DOZVĚDĚLI, ŽE CESTA SE PLATÍ JEN JEDNOU A TO JEN PŘI ZPÁTEČNÍ JÍZDĚ Z PŘÍSTAVIŠTĚ MGARR. AUTA Z GOZO NÁS JIŽ MINULA A PŘI DALŠÍM POHYBU HOUSENKY AUT SE DOSTÁVÁME NA ŘADU I MY, NAJÍŽDÍME NA TRAJEKT A JDEME SE PODÍVAT NA HORNÍ PALUBU. ZDE JSME PO CELOU DOBU PLAVBY, KTERÁ BYLA JEN PŮL HODINY. DLE POKYNŮ OBSLUHY TRAJEKTU VYJÍŽDÍME NA PEVNINU A ODKLÁNÍME SE VÝCHODNÍM SMĚREM NA POBŘEŽÍ NA VEDLEJŠÍ SILNICI A TÍM SE VYHNEME VŠEM AUTŮM SJÍŽDĚJÍCÍCH S NÁMI. TUTO CESTU JSME SI NAPLÁNOVALI PŘEDEM U MAPY.
Gozo
A TEĎ MÁME SILNICI JEN SAMI PRO SEBE. PROJÍŽDÍME OBLASTÍ IL-QALA, DOSTÁVÁME SE PŘES HISTORICKÁ CENTRA MĚST (NADUL A QALA PARISH CHURCH) AŽ K ÚTESŮM NA POBŘEŽÍ. NAVŠTÍVÍME I KAŽDOU ZNÁMOU A POPISOVANOU PLÁŽ. CESTA JE PŘÍJEMNÁ, TEPLOTA SE POHYBUJE MEZI 24 AŽ 26 STUPNI. ODPOLEDNE VJÍŽDÍME DO ÚDOLÍ SAN LAWRENZ K ÚTESŮM BLUE HOLE, ÚŽASNÉMU PŘÍRODNÍMU ÚTVARU NA GOZO. PARKOVIŠTĚ JE PŘÍRODNÍ, PRAŠNÉ A ZDARMA I S TOALETAMI. POMĚRNĚ HODNĚ FOUKÁ (KOLEM 11 M/S) A DĚLAJÍ SE VELKÉ PŘÍBOJOVÉ VLNY. MÁ TO SVÉ KOUZLO. PO DEVADESÁTI MINUTÁCH PROHLÍDKY ZE VŠECH ÚHLŮ, JSME JIŽ CELÍ SLANÍ Z TŘÍŠTÍCÍCH SE MOŘSKÝCH VLN, A PROTO POKRAČUJEME DÁL. CESTOU STŘÍDÁME VNITROZEMÍ (KOSTELY, HISTORICKÁ CENTRA ČI NÁMĚSTÍ) S POBŘEŽÍM (PLÁŽE, ÚTESY A ÚŽASNÉ VÝHLEDY NA MOŘE Z NICH. VĚTŠINA ČASU Z DNEŠNÍHO DNE JE JIŽ ZA NÁMI A MY SE VRACÍME PO OPAČNÉM, TEDY JIHOZÁPADNÍM, POBŘEŽÍ ZPĚT DO PŘÍSTAVIŠTĚ MGARR. JIŽ PŘED SAMOTNÝM MĚSTEM SE POLICIE SNAŽÍ ŘÍDIT DOPRAVU, TVOŘÍ SE DLOUHÁ FRONTA NA TRAJEKT. HAD Z AUT SE POHYBUJE POMALU A PLYNULE, PROJÍŽDÍME PŘES PLATEBNÍ BRÁNU A KUPUJEME LÍTKY, ZA AUTO S ŘIDIČEM 16 A SPOLUJEZDEC 5 EUR, PLATÍME KARTOU. ZPÁTEČNÍ CESTU SI TAKÉ UŽÍVÁME NA HORNÍ PALUBĚ, I KDYŽ SE NÁS SNAŽÍ JEDNA MÍSTNÍ PANÍ ROZPTYLOVAT ROZHOVOREM, ALE NE DLOUHO, JEN JSME PRÝ PODOBNÍ JEJÍMU PŘÍBUZENSTVU. PO VYJETÍ Z TRAJEKTU JE JEŠTĚ PÁR HODIN DO ZÁPADU SLUNCE A MŮŽEME PROJET AUTEM VÝBĚŽKY OSTROVA V TÉTO ČÁSTI. JEDEME PO PRAŠNÉ CESTĚ K MAJÁKU, ČI NA ČERVENO NATŘENÉ HLÍDKOVÉ VĚŽI. VŠE JE NA ÚTESECH A JE KRÁSNÝ VÝHLED NA PŘÍSTAVIŠTĚ A PŘILEHLÝ HOTEL U POBŘEŽÍ. ODTUD SE MUSÍME STEJNOU CETOU VRÁTIT A NAPOJUJEME SE NA MÍSTNÍ DÁLNICI. VALÍME POVOLENOU OSMDESÁTKOU AŽ NAŠEMU HOTELU. JE SOUMRAK A PO ZAPARKOVÁNÍ U HOTELU JDEME JIŽ JEN PĚŠKY NA POBŘEŽÍ. TEPLOTA V NOCI KLESÁ I NA 22°C A MŮŽEME SE TEDY ZCHLADIT. KRÁSNÁ MÍSTA NA OSTROVĚ GOZO PRO NÁS BYLA OPRAVDOVÝ ZÁŽITEK, MÁLO TURISTŮ A JEN DESETINA OBVATEL MALTY, KLID A KRÁSA.

Den 4. (20.6.2016) - Ostrov Malta

jídza po Maltě ... 110 km
ujeto celkem ... 245 km
DNES SE PODÍVÁME NA OSTROV MALTA. VSTÁVÁME DO DALŠÍHO PROSLUNĚNÉHO RÁNA. SNÍDANĚ BYLA ZNOVU BOHATÁ A PO DEVÁTÉ HODINĚ JSME PŘIPRAVENI VYRAZIT. JE PONDĚLÍ, BĚŽNÝ PRACOVNÍ DEN, A PROTO PLÁNUJEME DOPLNIT V OBCHODĚ ZÁSOBY, HLAVNĚ SE NÁM OSVĚDČILO, KDYŽ SI DO AUTA PŘIBALÍME 5-TI LITROVÝ KANYSTR S VODOU NA PITÍ, PŘEDEŠLÉ DNY TO BYLO PRO DVA NA DEN TAK AKORÁT. TENTO BAREL SE DÁ KOUPIT NA MALTĚ NA KAŽDÉM ROHU A NENÍ S TÍM PROBLÉM. TEĎ JE ČERSTVÉ DOPOLEDNE A MY VYRÁŽÍME SMĚR HLAVNÍ MĚSTO VALETTA, JEHOŽ HISTORICKÉ CENTRUM SI CHCEME PROHLÉDNOUT. VYJÍŽDÍME SILNICÍ Z POLOOSTROVA QAWRA A DOSTÁVÁME SE NA ČTYŘPROUDOVKU, JE ZNÁT, ŽE JE DNES PRACOVNÍ DEN. SICE TU NEPOTKÁTE SKORO ŽÁDNÝ KAMION, ALE RŮZNÝCH DODÁVEK I MENŠÍCH SKŘÍŇVÝCH AUT JE TU DOST. A TEN FRKOT, JEŠTĚŽE UŽ TŘETÍ DEN JE JÍZDA VLEVO SNAŽŠÍ. PŘEJÍŽDÍME V KOLONĚ, KTERÁ UBÍHÁ POMĚRNĚ RYCHLE, KDYŽ JE MOŽNOST, ZASTAVUJEME I NA POBŘEŽÍ NA PRÁZDNÝCH PARKOVIŠTÍCH NA OKRAJI SILNICE, JDEME SE PODÍVAT NA DALŠÍ VÝBĚŽEK DO MOŘE SE STAROU STRÁŽNOU VĚŽÍ ST. MARK´S TOWER. TA JE BOHUŽEL NEPŘÍSTUNÁ, ALE PROHLÍDNOUT SI ZDEJŠÍ PŘÍRODU STOJÍ VŽDY ZA TO, VÝBĚŽEK ZÁROVEŇ SLOUŽÍ JAKO PŘÍLEŽITOSTNÉ MÍSTO PRO KEMPOVÁNÍ S NÁZVEM QALET MARKU CAMPSITE, ALE JE TU DNES PRÁZDNO. PO NECELÝCH DVACETI KILOMETRECH NACHÁZÍME SMĚROVKU NA HLAVNÍ MĚSTO MALTY, ODBOČUJEME DOLEVA, PROJÍŽDÍME ČÁSTÍ FURJANA (PŘEDMĚSTÍ VALETTY) A VJÍŽDÍME DO HISTORICKÉHO CENTRA. PO PÁR MINUTÁCH SE DOSTÁVÁME DO ÚPLNÉHO JÁDRA, BOHUŽEL SE DOZVÍDÁME OD SPRÁVCE PARKOVIŠTĚ, ŽE JSOU V TUTO DOPOLEDNÍ HODINU VŠECHNA PARKOVACÍ MÍSTA PLNÁ, PROTO OBJÍŽDÍME KRUHOVÝ OBJEZD A PODÉL POBŘEŽÍ, KDE JE VELKÉ PŘÍSTAVIŠTĚ, POKRAČUJEME NA KRAJNÍ CÍP OSTROVA. PROJÍŽDÍME MĚSTEM IL-FGURA A DÁL PŘES IZ-ZEJTUN AŽ K POBŘEŽÍ, KDE SE DÁ PROHLÉDNOUT STARÁ PEVNOST FORT DELIMARA, SOLNÉ VÝROBNY NA POBŘEŽÍ VYHLODANÉ VE VÁPENCOVÝCH ÚTESECH. TAKÉ JSME NAVŠTÍVILI JEDNU MALOU MÍSTNÍ PLÁŽ (Il-Kalanka tal-Gidien) A MĚLI MALÝ KONFLIKT PŘI FOCENÍ ZÁLIVU, KDE JSOU UKOTVENY TANKERY S ROPOU, PŘIPRAVENÉ K DALŠÍMU ZPRACOVÁNÍ V MÍSTNÍ RAFINERII. JAKO TURISTÉ JSME BYLI JEN UPOZORNĚNI. NA TOMTO POLOOSTROVĚ SE NACHÁZÍ TAKÉ ROPNÁ ELEKTRÁRNA. DALŠÍ PUTOVÁNÍ JE NAMÍŘENO NA TURISTICKÉ MÍSTO S MARINOU JMÉNEM MARSAXLOKK. PROJELI JSME PO NÁBŘEŽÍ, ZASTAVILI NA MÍSTNÍM PARKOVIŠTI A ŠLI SI PROHLÉDNOUT MÍSTNÍ MARSAXLOKK PARISH CHURCH. PROHLÉDLI JSME SI MÍSTNÍ RYBÁŘSKÉ BÁRKY, KTERÉ JSOU KRÁSNĚ BAREVNÉ. POTÉ POKRAČUJEME DÁL A HLEDÁME OBCHOD, JELIKOŽ NÁM ZAČÍNÁ DOCHÁZET VODA NA PITÍ. DOSTÁVÁME SE NA DALŠÍ NÁMĚSTÍ V SOUSEDNÍM MĚSTĚ A PARKUJEME U KOSTELA S NÁZVEM (Parish Church of St Peter's Chains Knisja Parrokkjali San Pietru fil-Ktajjen). TO JE TA PŮVABNÁ MALTŠTINA, KTERÁ NÁM DÁVÁ ZABRAT PŘI ORIENTACI NA MAPĚ, V KTERÉ MÁME NÁZVY V ANGLIČTINĚ A S ORIGINÁLEM SE TO KOLIKRÁT DOCELA DOST LIŠÍ. NÁMĚSTÍ MISRAH IL-KNISJA, JE MALÉ A POKLIDNÉ. NACHÁZÍME I MALÝ MÍSTNÍ OBCHŮDEK S OVOCEM A ZELENINOU A TAK SI KOUPÍME OD POSTARŠÍCH MAJITELŮ HROZNOVÉ VÍNO, MERUŇKY A SAMOZŘEJMĚ VODU. A TO UŽ SE DOSTÁVÁME NA NEJJIŽNEJŠÍ VÝBĚŽEK CELÉHO SOUOSTROVÍ MALTY A GOZO,
Gozo
OTÁČÍME TEDY NA SEVEROZÁPAD A OBJÍŽDÍME LETIŠTĚ LUQA, KDE JSME PŘED PÁR DNY PŘISTÁLI A PŮJČILI SI AUTO. JEDEME NA POBŘEŽÍ, KDE SE NACHÁZÍ BLUE GROTTO. MALTSKÁ NĚKOLIKRÁT VETŠÍ PRAVČICKÁ BRÁNA UMÍSTĚNÁ NAD MOŘEM, NAPROTI Z VYHLÍDKY JE VIDĚT ÚTES NAD MOŘEM S DRAČÍM ZUBEM, VŠUDE OKOLO JE NÁDHERNĚ MODRÉ MOŘE A HNĚDÉ VÁPENCOVÉ POBŘEŽÍ. PŘI HLEDÁNÍ PĚKNÉHO ÚHLU NA ZÁBĚR, SE K NÁM OBRÁTIL MÍSTNÍ DOMORODEC, JIŽ V DŮCHODU, KTERÝ SEM PŘIJEL, JAKO OBVYKLE, LOVIT RYBY PŘÍMO NAD OHROMNÝM ÚTESEM. VZAL NÁS NA MÍSTO, KAM BYCHOM SAMI NEŠLI A MY MĚLI MOŽNOST SE PODÍVAT NA VYKOTLANOU JESKYNI I BÝT V OBROVSKÉ VÝŠCE PŘÍMO NAD HLADINOU MOŘE. SOUČÁSTÍ TÉTO PŘÍRODNÍ KRÁSY JE KAŇON VYSTUPUJÍCÍ Z MOŘE HLUBOKO DO VNITROZEMÍ A PLÁŽ V ÚTESECH NA POBŘEŽÍ, KE KTERÉ SE MUSÍ SJET DOLŮ A PAK STEJNOU CESTOU ZNOVU VYJET, DÁL POKRAČUJEME PO VRCHU POBŘEŽÍ Z KTERÉHO JE VÝHLED NA MOŘE A MALÉ SKALNÍ ÚTESY. DALŠÍ MÍSTO JE MNAJDRA S JEDNOU Z NEJSTARŠÍCH DOCHOVANÝCH STAVEB NA OSTROVĚ, COŽ PŘI SROVNÁNÍ S POZŮSTATKY STAVEB NA SICÍLII NENÍ AŽ TAK K VIDĚNÍ. DÁLE POKRAČUJEME NA MĚSTO DINGLI A DÁL K MOŘI, KDE JSOU BÍLÉ A POMĚRNĚ VYSOKÉ DINGLIHO ÚTESY. SILNICE VEDE V PŘÍMO NAD NIMI, VE VÝŠCE 250 M N.M. A POSKYTUJE NÁDHERNÝ VÝHLED. DOLE POD ÚTESY JSOU SEM TAM MALÉ FARMÁŘSKÉ KOLONIE V PRUDKÉM SVAHU S DOST ŠPATNÝM PŘÍSTUPEM, ALE UDRŽUJE SE TU VÍCE VLÁHY OD MOŘE A VŠE JE ZELENĚJŠÍ. JE TU TAKÉ NEJVYŠŠÍ BOD CELÉHO OSTROVA S VOJENSKÝM RADAREM A JEDNÍM MALÝM KOSTELÍKEM, KDE JSME NARAZILI NA SVATEBČANY PŘI FOCENÍ. DALŠÍ SMĚR VEDE DO VNITROZEMÍ PŘES MĚSTA IR-RABAT, MDINU A IL-MOSTU. MĚSTA JSOU VŽDY S HISTORICKÝM JÁDREM A POKAŽDÉ ZDE LZE NALÉZT KRÁSNÝ KOSTEL S HISTORIÍ. V POSLEDNĚ ZMIŇOVANÉM IL-MOSTU, KTERÉ MÁ 22000 OBYVATEL, JSME ZAPARKOVALI KOUSEK OD NÁMĚSTÍ A PROŠLI ULIČKOU PŘED ROTUNDU SANTA MARIJA ASSUNTA NEBO TAKÉ MOSTA DOME. POČKALI JSME JEŠTĚ PŮL HODINY DO TŘÍ ODPOLEDNE, KDY SE OTEVŘELY DVEŘE PRO NÁVŠTĚVNÍKY. VSTPNÉ ZDARMA, JEN JE NUTNÉ MÍT SPRÁVNÉ OBLEČENÍ, STAČÍ KRAŤASY ČI SUKNĚ KE KOLENŮM A MÍT ZAHALENÁ RAMENA, TEDY NORMÁLNÍ TRIKO S KRÁTKÝM RUKÁVEM. NÁDHERNÝ INTERIÉR JEDNÉ Z NEJVĚTŠÍCH ROTUND V EVROPĚ Z 19. STOLETÍ. POTÉ TOO LEMUJEME VNITROZEMÍM, KDE JSOU ZEMĚDĚLSKÉ STAVBY OBKLOPENÉ VINICEMI, SKLENÍKY NEBO ZÁHONY S RAJČATY ČI OLIVOVNÍKY. ULIČKY JSOU KOLIKRÁT HODNĚ ÚZKÉ A TAKY S OBČAS POŘÁDNÝMI VÝMOLY. K VEČERU DOJÍŽDÍME DO HOTELU A MÁME PĚKNÉ MÍSTO PŘÍMO PŘED NÍM. JEŠTĚ SI SKOČÍME DO PRODEJNY PRO PÁR VĚCÍ NA VEČER A PAK JDEME NA PLÁŽ POZOROVAT TURISTICKÝ RUCH. POŠTĚSTILO SE NÁM BÝT SOUČÁSTÍ PÁTRACÍ AKCE NA MOŘI, ALE S ASI ŠPATNÝM KONCEM. TO NÁŠ KONEC JE V NAŠÍ PŘÍJEMNÉ HOTELOVÉ POSTELI.

Den 5. (21.6.2016) - Vesnička Pepka námořníka, Malta a odlet

jízda po Maltě ... 110 km
ujeto celkem ... 355 km
let zpět ... 1346 km
A POSLEDNÍ DEN JE TADY. SNÍDANĚ JE PO CELOU DOBU POBYTU V NAPROSTÉ POHODĚ, V JÍDELNĚ SE POTKÁVÁME S POLÁKY I SLOVÁKY. POTÉ SE SBALÍME A VŠE MŮŽEME DÁT NA CELÝ DEN DO AUTA. CHECK-OUT Z HOTELU MÁME KOLEM DESÁTÉ A NAPOSLEDY OBKROUŽÍME HLAVNÍ SILNICI LEMUJÍCÍ POBŘEŽÍ POLOOSTROVA QAWRA. MÁME NASMĚROVÁNO NA PROTĚJŠÍ POBŘEŽÍ V SEVERNÍ ČÁSTI MALTY, NAPOJUJEME SE NA HLAVNÍ DÁLNICI MALTY SMĚREM NA OSTROV GOZO, PROJÍŽDÍME MĚSTO IL-BAJJA TAX-XAMA, POTÉ ODBOČUJEME VLEVO NA IL-MELLIEHA A DÁL K VESNIČCE PEPKA NÁMOŘNÍKA. VEDE SEM JEDNOPROUDOVÁ HLADKÁ ASFALTOVÁ SILNICE A I TEĎ DOPOLEDNE TU ZAČÍNÁ BÝT RUŠNO. NÁVŠTĚVU PEPKOVY VESNICE VYNECHÁVÁME, JE PLNÁ ATRAKCÍ PRO DĚTI, ALE MY SI JÍ CHCEME PROHLÉDNOUT CELOU Z VĚTŠÍ DÁLKY, PROTO ODBOČUJEME NA PARKOVIŠTĚ NAPROTI VESNICI PŘES ZÁLIV OBKLOPENÝ ÚTESY. ZAPARKUJEME A JDEME PO SILNICI VYBROUŠENÉ DO ÚTESŮ SMĚREM K MOŘI, POTKÁVÁME NĚKOLIK SKUPIN POTÁPĚČŮ A VYUŽIJEME PĚKNÉHO VÝHLEDU NA VESNIČKU. MOŘE JE DOCELA DIVOKÉ A ŠPLOUCHÁ PŘES VLNOLAMY S NAPĚNĚNOU ŠPIČKOU VLN. PŘÍRODA VŠUDE OKOLO JE KRÁSNÁ A DÁ SE JÍT TÉMĚŘ KAMKOLIV. NIKDE ŽÁDNÉ PLOTY ČI OZNAČENÍ SOUKROMÝCH POZEMKŮ. ÚTESY TU JSOU PŘÍKRÉ A JE JEN MÁLO MÍST UPRAVENÝCH (VYBROUŠENÝCH DO SKÁLY) TAK, ABY SE TU DALO VLÉZT DO MOŘE A KOUPAT.
Gozo
MY SE TU KOUPAT ANI NEZKOUŠÍME, JEN POTKÁVÁME RYBÁŘE, KTEŘÍ NERUŠENĚ ,SCHOVANÍ ZA ÚTESY, NAMÁČEJÍ HÁČEK. ZPĚT SE MUSÍME VRÁTIT STEJNOU SILNICÍ AŽ NA HLAVNÍ PÁTEŘNÍ TAH, PO CHVÍLI ZNOVU ODBOČÍME NA POBŘEŽÍ, KTERÉ SE JMENUJE GOLDEN BAY. JE TO MÍSTO VYLOŽENĚ PRO TURISTY, JEDNÁ SE NĚKOLIK ZÁLIVŮ, KDE BYLO UMĚLE VYTVOŘENÉ PÍSEČNÉ POBŘEŽÍ A PLÁŽE. VYROSTLY TU HOTELOVÉ KOMPLEXY, NALEZNEME TU MAJÁK S VYHLÍDKOU NA ÚTESY, PROSTĚ PARÁDA. ZAPARKUJEME NA NEPLACENÉM PARKOVIŠTI NAD PÍSČITOU PLÁŽÍ A JDEME SE NEJPRVE PODÍVAT NA ÚTES K MAJÁKU S VÝHLEDEM NA HOTELOVÝ KOMPLEX. POTÉ SESTUPUJEME PO NEKONEČNÉM MNOŽSTVÍ SCHODŮ DOLŮ DO ZÁTOKY S PÍSKEM, KDE JE JEN NĚKOLIK OSAMĚLÝCH DEK A RUČNÍKŮ. TURISTŮ A MÍSTNÍCH TU JE JEN POMÁLU. MY VŠAK PORAČUJEME AŽ NA KONEC ZÁTOKY, KTERÁ SE ZNOVU PŘEMĚŇUJE VE VYSOKÝ ÚTES, NA NĚJŽ SE VYŠKRÁBEME ZASE NAHORU. TAM SE NÁM OTEVÍRÁ ZNOVU CELÝ DALŠÍ ZÁLIV GNEJNA BAY, TENTOKRÁT OHRANIČENÝ PRUDCE SE SVAŽUJÍCÍ ŠEDIVOU STĚNOU ZVRÁSNĚNOU OD DEŠTĚ. NEPŘÍSTUPNOST TÉTO PLÁŽE PŘILÁKALA NĚKOLIK MÁLO NUDISTŮ. DOLŮ SE ANI NESNAŽÍME DOSTAT A VRACÍME SE ZPĚT K MOŘI. KOUPEME SE ZDE, JE PŘÍJEMNÝ VÁNEK A SLUNÍČKO HLEDÁ NA OBLOZE NĚJAKÝ VĚTŠÍ MRÁČEK, S KTERÝM BY MOHLA HRÁT NA SCHOVÁVANOU. PO OCHLAZENÍ V MOŘI POKRAČUJEME AUTEM DO MĚSTA MGARR, ANO JE TO STEJNÝ NÁZEV JAKO NA OSTROVĚ GOZO, TO MAJÍ STEJNÉ ASI PROTO, ABY SE TO POŠŤÁKŮM LÉPE PLETLO. NA HLAVNÍM NÁMĚSTÍ SE DÁ ZAPARKOVAT A PROHLÉDNOUT DALŠÍ MAJESTÁTNÝ KOSTEL S JEDNODUCHÝM NÁZVEM (Parish Church of the Assumption of the Blessed Virgin Mary into Heaven). TURISTÉ ŽÁDNÍ, ÚPLNÝ KLID, JEN MÍSTNÍ OBYVATELÉ LENOŠÍ NA KŘESLECH PŘED TAVERNOU A DISKUTUJÍ. AUTEM NYNÍ UHÁNÍME ZNOVU PO ÚTESECH DINGLI A BEREME TO PŘES VINAŘSKOU OBLAST S NÁZVEM MAD DINGLI. POSTUPNĚ SE PŘIBLIŽUJEME DO VNITROZEMÍ MALTY PŘEVÁŽNĚ SMĚREM K MĚSTU LUQA, KDE JE LETIŠTĚ. CESTOU HLEDÁME ČERPACÍ STANICI A U JEDNÉ NAKONEC ZASTAVUJEME, OBSLUHA KONČÍ V ŠEST ODPOLEDNER, MUSÍME SE OBSLOUŽIT SAMI PŘES AUTOMAT. POMOCÍ JEDNOHO OBĚTAVÉHO MALŤANA A 20-TI EUR MÁME NÁDRŽ V AUTĚ DOPLNĚNOU A MŮŽEME SE PŘEMÍSTIT NA PARKOVIŠTĚ PŮJČOVNY PŘED LETIŠTĚM. TAM VRACÍME AUTO NA SVÉ MÍSTO, VŠE NABEREME DO RUKOU A JDEME DO LETIŠTNÍ HALY. VRACÍME KLÍČE OD AUTA A MÁME V PLÁNU POVEČEŘET. V RESTAURAČNÍ ČÁSTI LETIŠTĚ SI DOJÍDÁME NAKOUPENÉ ZBYTKY JÍDLA, ABYCHOM NEMUSELI NIC PŘEVÁŽET. TO SE NÁM TÉMĚŘ POVEDLO. POTÉ SE NECHÁME PROHLÉDNOUT KONTROLOU A PŘECHÁZÍME DO HALY, KDE ČEKÁME NA LET. TERMÍN ODLETU BYL BEZ ZPOŽDĚNÍ A TAKÉ PŘESUN NA BRÁNU A POTÉ DO LETADLA JE NAPROSTO BEZ PROBLÉMŮ. ODLET BYL AŽ PO SETMĚNÍ, V 22.35 A PROTO JSME SI MOHLI UŽÍT NOČNÍ LET, PŘI KTERÉM JE KOUZELNÝ VÝHLED NA SVÍTÍCÍ MĚSTA. TAKÉ PŘI STARTU JE Z OKÉNKA KRÁSNÝ POHLED NA SVÍTÍCÍ OSTROV MALTU I GOZO. CESTA PROBĚHLA BEZ KOMPLIKACÍ A PO PŮLNOCI JIŽ KROUŽÍME NAD BUDAPEŠTÍ. VÝSTUP Z LETADLA A PRŮCHOD TERMINÁLEM JE V POKLIDU. VŠUDE KLID A PRÁZDNO, JEN ZBYTNÁ NABÍDKA TAXIKÁŘE PŘED LETIŠTĚM A UŽ JDEME NA PŘILEHLÉ PARKOVIŠTĚ. V BUDAPEŠTI O PŮLNOCI TEPLOTA NEKLESLA POD 20 STUPŇŮ, OBLEČENI JSME SPRÁVNĚ. AUTO NACHÁZÍME NA SVÉM MÍSTĚ. DÁVÁME VŠE DO KUFRU A MŮŽEME JET. PŘI VÝJEZDU Z PARKOVIŠTĚ NÁS BOHUŽEL SMĚROVKY SVEDLY DO CENTRA BUDAPEŠTI, TO BY ANI TAK NEVADILO, SILNICE BYLY PRÁZDNÉ A ŠIROKÉ, JEN DALŠÍ SMĚROVKU JSME NEMOHLI POŘÁDNĚ NAJÍT. NAKONEC JSME SI MUSELI ZAPNOUT NAVIGACI, ABYCHOM SE Z CENTRA DOSTALI ZNOVU NA MAĎARSKOU DÁLNICI SMĚREM NA GYÖR. NEJHORŠÍ BYLO NAJÍT NĚJAKÝ MOST PŘES DUNAJ, JAKOBY NAJEDNOU NIKDE ŽÁDNÝ NEBYL. PO JEHO PŘEJEZDU BYLA SITUACE JEDNODUŠŠÍ A PO PÁR CHVÍLÍCH JEDEME DÁLNICÍ NA ZÁPAD, TEDY DOMŮ.
JEDEME, DOKUD NÁM TO ÚNAVA DOVOLÍ. KOLEM TŘETÍ HODINY K RÁNU PARKUJEME NA ODPOČÍVADLE U DÁLNICE A JDEME SPÁT.

Den 6. (22.6.2016) - Maďarsko, Slovensko a návrat domů

jízda z letiště ... 450 km
ujeto celkem ... 900 km
SLUNÍČKO NÁS MUSELO VZBUDIT, SPALO SE NÁM BÁJEČNĚ. PO OSMÉ HODINĚ JSME POSNÍDALI A POKRAČUJEME V CESTĚ DÁL. PO DÁLNICI CESTA UTÍKÁ RYCHLE A BEZ KOMPLIKACÍ SE DOSTÁVÁME AŽ DOMŮ. A TO JE KONEC VÝLETU, KTERÝ MŮŽEME VŘELE DOPORUČIT.

DĚKUJEME ZA POZORNOST.
Mail us:  kralova@infoczech.cz visitor's IP: 54.224.121.67 TOPlist InfoCzech.cz Copyright (c)2010 ELMO Jan Král